Teaching Speaking by Using The English We Speak Activity for Senior High School Students

Penulis          : Desy Jumiarti / 1201033 / 2012 / KP

Pembimbing : Dra. An Fauzia Rozani Syafei, M.A.

Abstract

This paper is purposed to explain about teaching speaking for senior high school students through The English We Speak Activity, as one way to persuade students’ interest in learning English. All of the four skills in English are covered by speaking. Thus, speaking is important to be learnt. However, it is found that there are many students have difficulties in speaking English. Some of the reasons are lack of material given and activity that is used in class. In using The English We Speak Activity, students will be given some very update phrases and words related to the lesson. Therefore, they will more interested in learning English especially speaking. This activity is applied in group and pair. The students can be collaborated in discussing their activity. Then, they have to make new conversation based on what they get before and perform it in front of the class in order to train them speak well.

Key Word: Teaching Speaking, Teaching Speaking to Senior High School Students, Activity, The English We Speak Activity.


Makalah ini bertujuan untuk membahas pengajaran berbicara bahasa inggris bagi siswa Sekolah Menengah Atas melalui penggunaan The English We Speak Activity, sebagai salah satu cara yang akan manrik minat siswa dalam belajar bahasa Inggris dan membantu siswa dalam menguasai kemampuan berbicara. Semua skill atau kemampuan dalam bahasa Inggris terangkum dalam berbicara atau Speaking. Hal inilah yang kemudian membuat kemampuan berbicara penting dimiliki oleh siswa. Akan tetapi, masih banyak ditemukan siswa yang tidak cakap dalam berbicara bahasa Inggris. Beberapa penyebabnya adalah karena kurangnya materi yang diberikan dan aktifitas yang digunakan dalam pengajaran berbicara. Dalam penggunaan The English We Speak Activity, siswa akan diberikan kata atau frasa terbaru terkait materi ajar. Dengan begitu, siswa akan lebih tertarik dalam belajar bahasa Inggris terutama berbicara dalam bahasa Inggris. Aktivitas ini dilaksanakan dalam bentuk kerja kelompok dan berpasangan. Siswa dapat berkolaborasi dalam mendiskusikan setiap kegiatan yang dilalui. Kemudian siswa harus membuat percakapan berdasarkan apa yang telah mereka pelajari lalu menampilkannya didepan kelas guna melatih kemampuan berbicara siswa.

Kata Kunci: Teaching Speaking, Teaching Speaking to Senior High School Students, Activity, The English We Speak Activity