Using “Alibi Game” to Teach Oral Recount Text to Senior High School Students

Penulis          : Mella Wiani Putri / 1100965 / 2011 / KP

Pembimbing : Dra. An Fauzia Rozani Syafei, M.A.

Abstract

Speaking skills in learning is a priority for teaching English of foreign learners. Most of students still have difficulties in speaking English related with the correct forms and rules of grammar and tenses. So that, the appropriate technique of teaching and learning is needed to solve the students‟ problem. ”Alibi Game” is a game which aimed to improve students‟ speaking ability, especially in telling the chronological event in oral recount text. In implementing this game, at the beginning of the lesson, the teacher has to introduce the topic that will be learned. The teacher then explains the material about recount in general before getting into the game. Alibi game has 3 parts that help students‟ problems in oral recount. They are discussion, interrogation and conclusion parts. The process of the game requires students to tell in past tense which is the language feature of recount.

Keywords: Alibi game, Recount.


Kemampuan berbicara merupakan prioritas utama dalam pengajaran Bahasa Inggris sebagai bahasa asing. Kebanyakan siswa masih memiliki kesulitan dalam berbicara menggunakan Bahasa Inggris terkait dengan penggunaan grammar serta tenses yang benar. Oleh karena itu, dibutuhkan teknik yang cocok dan sesuai dalam proses pengajaran dan pembelajaran untuk memecahkan permasalahan yang dialami siswa.” Alibi Game” merupakan suatu permainan yang bertujuan untuk mengembangkan kemampuan berbicara siswa, khususnya dalam menceritakan kronologi kejadian dalam recount teks secara lisan. Dalamteknikini, pada awal pembelajaran, guru memperkenalkan topik yang akan dipelajari terlebih dahulu. Guru kemudian menjelaskan materi tentang recount secara ringkas sebelum nantinya akan dilanjutkan pada proses permainan alibi. “Alibi Game” memiliki tiga bagian yang membantu siswa dalam recount secara lisan, yaitu bagian diskusi, interogasi dan konklusi. Proses dari permainan ini mengharuskan siswa untuk bercerita menggunakan simple past tense, yang mana simple past adalah salah satulanguage feature yang banyak terdapat di dalam recount teks.

Kata Kunci: Permainan Alibi, Recount