The Level of Self-Directed Learning Readiness of 2013 Academic Year’s Student at English Department of The State University of Padang

Penulis          : Yuri Hardianti / 1105996 / 2011/ KP

Pembimbing : 1. Dr. Refnaldi, S.Pd, M.Litt

                        2. Dra. An Fauzia Rozani Syafei, M.A

Abstract

This research discusses about students‟ level of self-directed learning readiness in learning English. The subject of the research is English students class of 2013 which selected by using simple random sampling method. The identified problem of the study is how the students SDLR level influences their learning English strategy. The objective of the study is to discover students‟ SDLR level and factors that influence their low level SDLR in learning English. There were two instruments used on the research, the questionnaire and a semi-structured interview. The result showed that the students had below average level of SDLR with an average score of 189.68. Based on the interviewed administered to the 16 students who scored below average level of SDLR, factors that influenced their low SDLR score were self-concept as an effective and independent learner, creativity and initiative in learning. In conclusion, English department students of UNP has low self-directed learning readiness level, and self-concept as an effective and independent learner, creativity and initiative in learning are its cause factors.

Key Word: self-directed learning, self-directed learning readiness scale


Penelitian ini mengkaji tentang tingkat kemampuan belajar mandiri mahasiswa dalam belajar bahasa Inggris. Populasi penelitian ini adalah mahasiswa jurusan bahasa Inggris tahun akademik 2013. Subjek penelitian dipilih dengan metode random sampling. Masalah yang diangkat pada penelitian ini adalah bagaimana tingkat kemampuan belajar mandiri mahasiswa mempengaruhi cara belajar bahasa Inggris mereka. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui tingkat kemampuan belajar mandiri mahasiswa serta faktor-faktor yang mempengaruhi mahasiswa mempunyai tingkat kemampuan belajar mandiri yang rendah di dalam belajar bahasa Inggris. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuesioner dan interview berupa semi-structured interview. Hasil penelitian menunjukan bahwa siswa memiliki tingkat kemampuan belajar mandiri yang berada di bawah rata-rata dalam belajar bahasa Inggris dengan skor rata-rata 189.68. Berdasarkan wawancara yang dilakukan pada 16 orang mahasiswa yang mempunyai tingkat kemampuan belajar mandiri yang berada di bawah rata-rata, faktor-faktor penyebab rendahnya tingkat kemampuan belajar mandiri terdiri atas faktor konsep diri sebagai pelajar yang efektif dan mandiri, faktor kreatifitas dan faktor inisiatif dalam belajar. Berdasarkan hal diatas, dapat diambil kesimpulan bahwa mahasiswa bahasa Inggris UNP memiliki tingkat kemampuan belajar mandiri yang rendah. Sedangkan faktor konsep diri sebagai pelajar yang efektif dan mandiri, faktor kreatifitas dan faktor inisiatif dalam belajar penyebab rendahnya tingkat kemampuan belajar mandiri mahasiswa bahasa Inggris UNP.

Kata Kunci: kemampuan belajar mandiri, skala kemampuan belajar mandiri.