An Analysis on Spelling Errors Made by the Second Grade Students of Office Administration Department of SMK Negeri 3 Padang in Writing a Personal Letter

Penulis          : Alfi Rahmi Rusyid / 1105989 / 2011/ KP

Pembimbing : 1. Drs. Saunir, M.Pd

                        2. Fitrawati, S.S., M.Pd

Abstract

This research discusses about spelling errors which are committed by the students in writing a personal letter. Participants in this research are Office Administration Students in SMK N 3 Padang, XI AP 1 class which consists of 24 students. The identified problems of this research are what kinds of spelling errors—insertion, omission, substitution, and transposition errors—which are committed by the students in writing a personal letter, and what kinds of parts of speech from spelling errors which are committed by the students. The objectives of this research are to find out what kinds of spelling error which are committed by the students, and what kinds of part of speech from spelling errors which are committed by the students. Writing test is an instrument that is used in this research. The result of this research shows that students commit all kinds of spelling errors in their writing, and students‟ spelling errors also occur in all kinds of parts of speech. Students‟ spelling errors mostly occur in substitution error in their writing. Then, noun part is the highest part which occurs from students‟ spelling errors.
Keywords: spelling, spelling errors, personal letter


Penelitian ini mengkaji tentang kesalahan ejaan kata yang dibuat siswa dalam surat personal. Partisipan dalam penelitian ini adalah siswa-siswi Administrasi Perkantoran di SMK N 3 Padang, kelas XI AP 1 yang terdiri dari 24 siswa. Masalah yang diangkat pada penelitian ini adalah apa saja tipe-tipe kesalahan ejaan kata—penambahan, penghilangan, penggantian, dan perubahan posisi huruf—yang dibuat siswa dalam surat personal dan apa saja jenis kelas kata dari kesalahan ejaan kata tersebut. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui tipe-tipe kesalahan ejaan kata yang dibuat siswa dalam surat personal dan jenis kelas kata dari kesalahan ejaan kata tersebut. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah tes tertulis. Hasil penelitian menunjukan bahwa siswa membuat semua jenis tipe-tipe kesalahan ejaan kata dan semua jenis kelas kata berdasarkan kesalahan ejaan kata tersebut. Siswa paling banyak membuat penggantian huruf dalam surat personal yang dibuatnya. Kemudian, kesalahan pengejaan kata tersebut paling banyak masuk pada kelas kata noun. Berdasarkan hal diatas, dapat diambil kesimpulan bahwa siswa-siswi SMK N 3 Padang membuat semua tipe kesalahan pengejaan kata dan kesalahan pengejaan kata tersebut berada pada semua jenis kelas kata.
Kata kunci: ejaan kata, kesalahan pengejaan kata, surat personal