The Use of Half a Crossword Puzzle in Teaching Vocabulary to Elementary School Students

Penulis          : Ahmad Syarif / 1200961 / 2012 / KP

Pembimbing : Fitrawati, S.S, M.Pd.

Abstract

This paper explains about how to implement half a crossword puzzle in teaching vocabulary related to job and people for Elementary School students grade two. This game could be played in two groups, which are group A and B. In this game, teacher distributes different board for each group. Half of each board already filled and the filling boards are the answers of the opposite group. To play this game, group A gives a clue about a word to group B, and then group B tries to guess the clue given by group A. The group that can fill all the blank part correctly will be the winner. This game eases the students in mastering vocabularies related to job and people in English. It could also increase the students’ motivation because this game is interesting and fun.

Keywords: Vocabularies, half a crossword puzzle.


Makalah ini membahas penggunaan Half a Crossword Puzzle atau teka teki silang dalam membantu siswa kelas dua sekolah dasar menguasai kosa kata yang terkait dengan orang dan pekerjaan dalam bahasa Inggris. Permainan ini dilakukan dalam 2 kelompok yaitu kelompok A dan kelompok B. Dalam permainan ini, guru membagikan papan teka teki silang yang berbeda ke setiap kelompok. Papan teka teki tersebut sudah terisi setengah dan bagian yang terisi ini adalah jawaban dari kelompok lawan. Cara bermainnya adalah kelompok A memberikan petunjuk kata ke kelompok B, setelah itu kelompok B mencoba menebak kata tersebut dan begitu juga sebaliknya. Kelompok yang berhasil mengisi semua bagian yang kosong dengan benar akan menjadi pemenang. Permainan memudahkan siswa dalam menguasai kata-kata mengenai orang dan pekerjaan dalam bahasa Inggris, serta meningkatkan motivasi siswa dalam belajar karena permainan ini menarik dan menyenangkan.

Kata kunci: kosa kata, half a crossword puzzle.