Penulis : Solihati / 1200969 / 2012 / KP
Pembimbing : Drs. Don Narius, M.Si.
Abstract
Speaking is a basic skill that should be mastered by students besides the other skills. However, they find difficultes to speak English. it is caused lack selself confident, lack vocabulary, they are difficult to pronounce the words, they have interest to learn English. Therefore, the writer choses Australia – Asia Debate strategy as a form of speaking practice to encourage students to be active, and confident in a discussion. So, they accustomed to express their ideas in English. In Australia – Asia Debate strategy, students are divided in two teams. They discuss the topic that is given by the teacher. The first team agrees with the topic and the second team disagrees about the topic. Each of team is given an opportunity to tell their ideas and responds the other arguments. By using this strategy, students are expected to improve their ability in speaking.
Key words: Speaking, Australia – Asia Debate strategy
Speaking adalah keterampilan dasar yang harus dimiliki siswa disamping keterampilan dasar lainnya. Namun, faktanya mereka sulit dalam berbicara. Hal ini disebabkan karena tidak percaya diri, kosata terbatas, sulit dalam pelafalan, dan kurangnya ketertarikan siswa dalam berbicara. Oleh karena itu penulis memilih Australia – Asia Debate sebagai salah satu bentuk praktek berbicara yang dapat mendorong siswa untuk aktif, percaya diri dalam sebuah diskusi, sehingga terbiasa mengungkapkan ide dalam bahasa inggris. Cara mengimplementasikan Australia – Asia Debate, siswa dibagi kedalam kelompok. Mereka diberikan sebuah topik. Kelompok pertama adalah setuju dengan topik dan kelompok kedua menentang topik. Masing–masing kelompok diberikan kesempatan menyampaikan ide dan memberikan tanggapan kepada kelompok lain. Dengan menggunakan strategi ini, siswa diharapkan dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam berbicara.
Kata Kunci: speaking, Australia – Asia Debate strategy