The Effect of Number Head Together (NHT) Technique on Students’ Reading Comprehension At Tenth Year of SMA N 1 Bukittinggi

Penulis          : Mega Gusna Yanti / 1200972 / 2012 / KP

Pembimbing : 1. Prof. Rusdi, M.A., Ph.D

                        2. Dra. Aryuliva Adnan, M.Pd

Abstract

This research aims to see whether students who were taught by using Number Together technique had better reading comprehension than those who were taught by using technique used by English teachers in teaching reading which was called in this technique as conventional technique. The sample of this research was X IPA 3 as the experimental group which consists of 35 students and X IPA 5 as the control group which consists of 35 students. The data of this research was reading test (posttest) scores which were analyzed by using t-test. It was found that there was significantly difference on student’ reading comprehension of tenth year students who were taught by using Number Head Technique. The reasult showed that tcount was 8.73 and ttable was 2.00 in the level of significant 0.05 which means tcount was bigger than ttable. Finally, it could be concluded that the students who were taught by using Number Head Together technique had better reading comprehension thann those who were taught by using conventional technique.

Keywords: Number Head Together (NHT), Conventional technique and Reading comprehension


Penelitian ini bertujuan untuk melihat apakah siswa yang di ajar dengan menggunakan teknik NHT memiliki kemampuan memahami bacaan lebih baik dibandingkan siswa yang di ajar dengan menggunakan teknik biasa yang di dalam penelitian ini diistilahkan dengan teknik conventional. Sample penelitian ini adalah X IPA 3 sebagai kelas experimen dan X IPA 5 sebagai kelas kontrol yang masing-masingnya terdiri atas 35 siswa. Data penelitian ini adalah nilai posttest siswa yang di analisis melalui uji-t. Berdasarkan data anlisis, ditemukan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan pada nilai posttest siswa yang diajar dengan menggunakan teknik Number Head Together. Hasil penelitian ini mengemukakan bahwa terhitung was 8.73 and tabel was 2.00 pada taraf nyata 0.05 yang artinya thitung was lebih besar dari tabel.. Berdasarkan hasil hitungan ini, disimpulkan bahwa siswa yang di ajar dengan menggunakan teknik NHT memiliki kemampuan memahami bacaan yang lebih baik dibandingkan siswa yang di ajar dengan menggunakan teknik biasa yang di dalam penelitian ini diistilahkan dengan teknik conventional di SMA N 1 Bukittinggi.

Kata Kunci: Number Head Together (NHT), Conventional technique and Reading comprehension.