Using “Self Talk” Technique in Developing First Grade Students’ Speaking Ability

Penulis          : Annisa Erma / 1100979 / 2011 / KP

Pembimbing : Dra. An Fauzia Rozani Syafei, M.A.

Abstract

Speaking in a foreign language is one of difficult activities for students. It is caused by some factors, which are the lack of role models, vocabulary mastery, and inability of brainstorming ideas. an appropriate technique is needed to solve these problems. One of the techniques is “self-talk” technique. This technique helps both teacher and students to built the interaction. In this technique, teacher explains what they are doing. The teacher will provide list of vocabularies to describe what they are doing. This technique is expected to help students in speaking, because speaking starts after listening. In addition, the teacher gives direct examples of the vocabulary to help students develop the ideas they are going to say. The difficulties that are faced by the students is expected to be solved through this technique.

Key words: speaking, self-talk technique, self-talk.


Berbicara dalam bahasa asing merupakan salah satu kegiatan yang dirasakan sulit oleh para siswa. Hal ini disebabkan oleh beberapa faktor yakni kurangnya pengaruh lingkungan dalam memberikan contoh untuk ditiru siswa, kesulitan siswa untuk menguasai kosa kata baru dikarenakan kurang familiarnya kata tersebut, lemahnya kemampuan siswa dalam menemukan ide-ide untuk dikatakan. Untuk mengatasi masalah-masalah dalam pembelajaran berbicara, dibutuhkan sebuah strategi pembelajaran yang tepat. Salah satu strategi tersebut adalah strategi “self-talk”. Strategi ini membantu siswa dan guru dalam membangun sebuah hubungan. Pada strategi ini guru menjelaskan apa yang mereka lakukan. Para guru menyediakan kata-kata untuk mendeskripsikan pekerjaan yang sedang mereka lakukan. Penggunaan strategi ini diharapkan bisa membantu siswa dalam berbicara karena berbicara dimulai dari mendengarkan. Selain itu pada strategi ini guru langsung memberikan contoh penggunaan kata yang dapat membantu siswa dalam mengembangkan ide yang akan mereka katakan. Melalui strategi ini, kesulitan-kesulitan yang dialami siswa dalam berbicara diharapkan dapat teratasi.

Keywords: Speaking, the Self talk Strategy, Self talk.